Friday, August 29, 2008

Kibarkan Jalur Gemilang Biar Ikhlas


Kata orang kalau hendaklah melakukan sesuatu perkara itu biarlah ikhlas. Oleh kerana keikhlasan itulah yang memberikan nilai kepada perkara yang kita lakukan. Namun kadang-kadang aku terasa pelik dan jelik dengan sikap sesetengah rakyat Malaysia.


Yang aku maksudkan ialah mereka-mereka yang mengibarkan Jalur Gemilang dalam kedudukan yang terbalik. Apakah maksud dan mesej yang hendak disampaikan sebenarnya.... Ya memang ada sesetengah perkara yang berlaku di dalam negara kita ini tidak akan memuaskan hati semua pihak. Ekonomi, politik, sosial dan sebagainya.... tapi pada aku sebagai seorang rakyat Malaysia yang masih cintakan tanah air ini, tindakan itu bukan satu perkara yang wajar.

Ia seolah-olah mendoakan huru-hara, kacau bilau dan kejatuhan negara sendiri. Hentikanlah.... x ada lagikah cara lain untuk anda menyampaikan tanda protes. Bersyukurlah anda lahir sebagai seorang rakyat Malaysia yang punya negara untuk dibanggakan. Bersyukurlah anda semua kerana tidak menjadi rakyat Iraq yang merempat di negara sendiri. Bersyukurlah anda kerana anda tidak lahir sebagai rakyat Palestin yang langsung tidak mempunyai negara.


Berfikirlah secara waras.... kerana saya mengetahui bahawa mereka ini semua mempunyai akal fikiran yang tinggi untuk memikirkan perkara semudah ini. Kalau benar ikhlas tuk mengibarkan jalur gemilang buatlah dengan penuh rasa hormat dan cinta pada negara. Jika kibarkan hanya sekadar untuk menghina negara sendiri, hentikanlah dan fikir-fikirkanlah...

No comments: